Elke avond las ik onze dochter voor. Ze was dol op boeken over gekleurde auto’s, maar de kleuren kon ze maar niet onthouden. Dat vond ik wel opvallend. Eenmaal op school viel het toch op dat ze veel moeite had om cognitief mee te komen. Begin groep 3 kende ze nog veel letters niet. Het was net of het niet bleef hangen, het hakken en plakken verliep traag. Ze begon ook faalangstig te worden en wilde haar rapport niet mee naar huis. Je zegt vaak tegen je kind(eren); in groep 3 leer je lezen, maar dit geldt echt niet voor alle kinderen.
Vanuit mijn werk in het basisonderwijs heb ik besloten om hulp te gaan zoeken bij een logopediste. Ik had een hulpvraag ingediend en Karin was vanaf de eerste dag goed ingelezen, voorbereid en wist onze dochter op een positieve manier te motiveren om samen te leren lezen.
Ze begonnen met de letters, aanleren in groepen in combinatie met kleuren (taal in blokjes). Door deze methode werd de structuur van de taal duidelijk en kon mijn dochter vrij snel letters aan elkaar plakken en woorden lezen. Haar zelfvertrouwen groeide daardoor enorm. Het huiswerk werd altijd samen besproken, zodat we allebei goed wisten wat we thuis moesten oefenen.
We zijn nu ongeveer een jaar verder en onze dochter kan lezen. Ze is echt trots op zichzelf, omdat ze een doel had, leren lezen. Dit doel heeft ze door hard werken behaald, samen met Karin. We zien haar groeien zowel thuis als op school. Ze leest boeken, wil graag voorgelezen worden en schrijft sinds kort briefjes.